BEP HAZIRLAMA SÜRECİNDE ANA NOKTALAR:
BEP Hazırlama Süreci
· Neden BEP Hazırlanmalıdır?
Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencinin bireysel ihtiyaçlarına cevap verilerek eğitim ve öğretim sürecinden en verimli şekilde yararlanması sağlanır. Ayrıca Millî Eğitim Bakanlığı mevzuatlarında da belirtildiği gibi, özel eğitim ihtiyacı olan tüm öğrenciler için BEP hazırlanması yasal bir zorunluluktur.
· BEP’i Kim Hazırlar?
BEP özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciyle çalışan okuldaki tüm öğretmenlerin dâhil olduğu BEP geliştirme birimi koordinesinde hazırlanır. BEP’in hazırlanmasında sorumluluğun hiçbir zaman tek bir öğretmene ait olmadığı ve özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciyle çalışan okuldaki tüm öğretmenlerin BEP’in hazırlanmasından sorumlu olduğu unutulmamalıdır.
· BEP Geliştirme Birimi Kimlerden Oluşur?
BEP geliştirme birimi okul müdürü veya müdür yardımcısı başkanlığında, Öğrencinin velisi (anne/baba/yasal vasi), Öğrencinin sınıf öğretmeni, Öğrencinin dersini okutan alan öğretmenleri, Rehber öğretmen/psikolojik danışman, Gerektiğinde özel eğitim değerlendirme kurulundan bir üye ve gerek duyulursa öğrenci.
· BEP Geliştirme Birimi Ne Zaman Oluşturulur?
BEP geliştirme birimi ders yılının başında oluşturularak birim toplantıları planlanır. İhtiyaç duyulması halinde (örneğin dönem ortasında öğrencinin başka bir okula devam etmesi gerektiği bir durumda) aynı ders yılı içerisinde farklı zamanlarda da okulda BEP geliştirme birimi toplantısı yapılabilir.
· BEP’in İçeriğinde Neler Yer Alır?
Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’ne (2018) göre BEP’in içeriğinde:
· Öğrenci bilgileri
· Yıllık amaçlar ve kısa dönemli amaçlar
· Destek eğitimine ilişkin bilgiler
· Kullanılacak öğretim yöntem, teknikleri ve öğretim materyalleri
· Eğitim ortamına ilişkin düzenlemeler
· Varsa önleyici, geliştirici ve iyileştirici çalışmalara dair belgeler.
BEP Hazırlama Aşamaları
1.Öğrenci Hakkında Bilgi ve Veri Toplama
İlk aşamada özel eğitim ihtiyacı olduğu belirlenen öğrenci hakkında gerekli kişisel bilgilerin toplanması gerekmektedir. Öğrenci ile ilgili:
2. Eğitsel Performansının Değerlendirilmesi
İkinci aşamada öğrencinin güçlü ve geliştirilmesi gereken yönlerinin tespit edilmesi için
öğrencinin eğitsel performansının değerlendirilmesi gerekmektedir. Öğrencinin eğitsel
performansı belirlenirken öğrencinin hangi alanlarda güçlü olduğu hangi alanlarda ise
desteklenmesi gerektiği belirlenir.
3. Öncelikli öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesi
Üçüncü aşamada öğrencinin eğitsel performansına yönelik öncelikli öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesi gelmektedir. Bu aşamada öğrencinin eğitsel performansı doğrultusunda öncelikli olarak öğrenme ihtiyacı olduğu alanlar tespit edilerek, bu alanlara
yönelik planlama yapılması gerektiğine karar verilir.
4. Her bir öğrenme ihtiyacına yönelik amaç belirlenmesi
Dördüncü aşamada belirlenen öğrenme ihtiyaçlarına göre amaçlar (uzun dönemli ve
kısa dönemli) saptanır.
5. Amaçlara yönelik strateji ve kaynakların belirlenmesi
Beşinci aşamada bu amaçlara yönelik strateji ve kaynaklar (materyal desteği, eğitim-öğretim ortamının düzenlenmesi, öğretim yöntem ve tekniklerin belirlenmesi vb.)
belirlenir
6. BEP’in değerlendirilmesi için tarih belirlenmesi
Altıncı ve son aşamada ise BEP içeriğinde yer verilen amaçlara ne kadar ulaşıldığının
değerlendirilmesi için tarihe karar verilir.
Eğitsel Performans Nasıl Belirlenir?
Öğrencinin eğitsel performans düzeyleri belirlenirken gözlem, görüşme, kaba değerlendirme formları, yazılı sınavlar, hata analizi, çalışma örneği analizi, ev ödevleri, çalışma kâğıtları, ölçüt bağımlı ölçü aracı gibi informal değerlendirme araçlarından yararlanılabilir. (Kaynakta: Bkz. EK-10, EK-11)
Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin akademik performansı akranlarından anlamlı düzeyde farklılık gösterebilir. Bu sebeple öğrencinin düzeyi belirlenirken ait olduğu kademenin eğitim programını kullanma zorunluluğu yoktur. Alt veya üst kademelerdeki program da kullanılabilir.
Eğitsel performans düzeyi ifadeleri ölçülebilir ve gözlenebilir bir biçimde ifade edilmelidir.
Amaçlar Nasıl Belirlenir?
· Amaçlar kişiye özgü olmalıdır.
· Amaçlar öğrenci için öncelikli ve işlevsel olmalıdır.
· Amaçlar ulaşılabilir olmalı ve gerçekçi şekilde belirlenmelidir.
· Amaçlar sade, açık, anlaşılır ve geniş zaman kipinde yazılmalıdır.
· Amaçların sıralaması basitten zora ve öğrencinin performansına göre düzenlenmelidir.
Sorular
BEP Ne Kadar Bir Süre İçin Hazırlanır?
Komisyonun ve ders öğretmeninin kanaatine göre değişebilir. (1 Yıllık, *6 Aylık, *3 Aylık vs.)
BEP Hazırlarken Eğitim Planlaması Nasıl Yapılır?
Öğrencinin eğitsel performansı doğrultusunda amaçlar belirlenir ve öğretim planlanır.
Etkili Bir BEP Nasıl Olmalıdır?
Etkili bir BEP; öğrenci merkezli, öğrencinin bireysel ihtiyaçlarını gözeten, kapsayıcı, erişilebilir, bütüncül ve işbirliğiyle hazırlanmış olmalıdır.
Ailelerin BEP Sürecindeki Rolü Nedir?
Aileler çocukları hakkında en iyi bilgiye sahip olan kişilerdir. Etkili bir şekilde BEP hazırlayabilmek için ailelerin sürecin her aşamasında aktif bir şekilde rol alması çok önemlidir
Okul Yönetiminin BEP Sürecindeki Sorumlulukları Nelerdir?
BEP geliştirme biriminin doğal üyesi ve başkanıdır. BEP geliştirme biriminin çalışma usül ve esasları okul yönetimince belirlenir.
Rehber Öğretmen/Psikolojik Danışmanların BEP Sürecindeki Sorumlulukları Nelerdir?
Rehber Öğretmen/Psikolojik Danışmanlar üye olarak BEP geliştirme birimi toplantılarına katılır. Kendi görev alanıyla ilgili öğrencinin gelişimini izler ve gerektiğinde birime bilgi verir. Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi ile BEP birimi arasındaki koordinasyonu sağlar.
Değerli hocalarımız, hazırladığımız bu yazının kaynağı ORGM tarafından hazırlanan"Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Tüm Öğretmenler İçin Yol Haritası" içeriğinden alınmıştır. BEP hazırlama ile ilgili daha detaylı bilgiler ve örnek BEP dosyaları için kaynağı ziyaret etmenizi tavsiye ederiz. Herhangi bir sorunuzda bize ulaşabilirsiniz. İyi çalışmalar.
ÖRNEK BEP DOSYASI, BEP KONTROL LİSTESİ, EĞİTSEL ÖLÇME ARAÇLARI (SYF. 18-102)
Yazımızın PDF versiyonuna ulaşmak için: TIKLAYINIZ
Kaynak PDF'ye ulaşmak için: TIKLAYINIZ
Adres:
YENİŞEHİR MAH. YUSUF ZİYA EKİNCİ CAD. LİCE HÜKÜMET KONAĞI BLOK NO 2 LİCE / DİYARBAKIR
Telefon
04128613025